Saturday, May 02, 2015

הסיוע הישראלי לנפאל בעיני עיתון הארץ

אחד מהדברים המאפיינים את הגישה האנטישמית מתבטא בכך שתמיד תינתן פרשנות שלילית למעשיה של ישראל גם אם היא עושה את הדברים הכי צודקים ומוצדקים בעולם. גם הפעם, לאור הגשת הסיוע הישראלי לנפאל - בעקבות רעידת-האדמה שהתרחשה ב-25 באפריל 2015 שגבתה את חייהם של אלפים רבים - ניתנה עילה "נהדרת" להמשיך את ההסתה נגד ישראל. התגובה הפבלובית הזו הייתה צפויה משום שקשה מאוד להתגבר על הרגלים רעים הנטועים היטב בתקשורת הישראלית. גם הפעם, עורכי עיתון "הארץ" לא היו מסוגלים להתגבר על היצר-הרע עם פרסמו של מאמר עם כותרת הזויה שהופיעה הן באתר האינטרנט של העיתון בשפה העברית והן באתר האינטרנט של העיתון בשפה האנגלית ב-30 באפריל 2015. יתרה מזאת, קיים הבדל מהותי בין שתי הכותרות של אותו מאמר שהתפרסם בגרסא בעברית לעומת הגרסא באנגלית. כך למשל באתר האינטרנט בעברית נכתב כך: "הורגים בעזה, מצילים בקטמנדו". לעומת זאת, באתר של העיתון בשפה אנגלית הכותרת הייתה: Killing in Gaza, saving in Nepal: Israel's moral hypocrisy. הכותרת המפורטת באנגלית היא כנראה חלק מהמגמה של העיתון להסביר לקוראים המטומטמים של העולם גם "איך צריך לחשוב על ישראל" בהקשר לסיוע הישראלי לנפאל.

כמובן שלא צריך לקרוא את המאמר כולו כדי להבין את מה עומד מאחורי הדברים האלה. הכותרות של העיתון המטורלל הזה, בעצם מספרות את הסיפור כולו, לא רק בהקשר לנפאל אלא גם ובעיקר בכל הקשור למדינת-ישראל כמדינה וכחברה. לכאורה זו רק כותרת. אלא שהכותרת הזו מתווספת לשלל כותרות אחרות שהתפרסמו בעיתון "הארץ" מתוך כוונה להסית נגד משהו הקשור בישראל, ובעיקר לכוון את הקוראים לחשוב על-פי אג'נדה מסוימת המתאימה לאג'נדה הפוליטית של העיתון הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. גם במקרה הזה, העיתון אינו מצליח להפריד בין שני דברים שאין כל קשר ביניהם. אלא, שהעיתון רוצה בכל זאת לעשות איזשהו קשר מופרך כדי ליצור פעם נוספת תדמית שלילית לישראל גם אם נעשה צעד מוצדק לכול הדעות. להזכירכם, מדובר על הצלת חיים ומתן סיוע דחוף למדינה ידידותית שחוותה רעידת-אדמה קשה שגבתה את חייהם של יותר מ-6,000 בני-אדם. מדובר על מימד אנושי - שהוא כנראה זר לחלוטין לאידיאולוגיה הרווחת של עיתון "הארץ", אלא אם מדובר רק על הפלסטינים שיש להם אידיאולוגיה של חיסול ושמדה, פעם במסווה דתי ופעם במסווה לאומי.

הביטוי "הורגים בעזה" למעשה נועד להשכיח מלב הקוראים את הסיבות האמיתות שהביאו למבצע "צוק איתן" של יולי-אוגוסט 2014. אבל נצא מתוך נקודת-הנחה שקוראי עיתון "הארץ" לא ממש "מודעים" למה שהתחולל בחודשים הללו ועל תרומתו של ארגון החמאס להריסתה של עזה מתוך כוונת מכוון. הרי מה הטעם לירות טילים לעבר ישראל מתוך אוכלוסייה אזרחית ומתוך מוסדות ממשלתיים ורפואיים? וכך, אנו מוצאים שיש מכנה משותף ואינטרס זהה בין ארגון "החמאס" לבין עיתון "הארץ" המעוניינים להחמיר את מצבם של תושבי עזה כדי שתהייה להם עילה להאשים את ישראל. כפי שציינו, הרגלים מעוותים קשה לשנות. ארגוני סיוע הקשורים לאו"ם מסרו לפני ימים אחדים שמאז שהסתיימה הלחימה בעזה, ארגון החמאס לא שיקם אפילו בית אחד בעזה. במילים אחרות, ארגון החמאס בעזה, בדומה לשאר ארגוני הטרור האסלאמיים הפועלים במרחב כולו, משקף לחלוטין את התרבות הערבית כולה, זו העסוקה בהריסה מתמדת ולא ביצירה מבורכת לטובת הכלל. בכל המרחב האדיר הזה, אין מדינה ערבית אחת שאיננה מצויה בשלב כזה או אחר של הרס עצמי וקטסטרופה אנושית מעשה ידי אדם (האדם הערבי).

על-מנת להבהיר את הדברים קצת יותר טוב במימד האנושי האופייני לארגון בחמאס בעזה, די להזכיר את היוזמה של ישראל להקים בית-חולים-שדה למען תושבי עזה במהלך המבצע הישראלי של יולי-אוגוסט 2014. אלא, שארגון החמאס בעזה מנע בכוח את הבאתם של הפצועים לטיפול, וזאת במסגרת "הדאגה" של הארגון כלפי תושבי עזה שלכאורה הוא פועל בשמם. אולם, כאשר בני-משפחותיהם של בכירי החמאס זקוקים לעזרה רפואית, הם יודעים היטב למצוא את הדרכים כדי להביאם לטיפול בישראל.

במאמר המדובר בשפה האנגלית, נכתב על "הצביעות המוסרית של ישראל". ובכן, מה לעשות, לא רק ישראל שלחה סיוע לנפאל. גם ארה"ב שלחה סיוע לנפאל למרות שהכוחות האמריקאים אחראים להריגתם ולפציעתם של מיליוני בני-אדם ברחבי המזרח-התיכון, באסיה ובאפריקה מאז הפלישה אמריקאית לאפגניסטן בשנת 2001. גם גרמניה שלחה סיוע לנפאל למרות שחיילים גרמנים הרגו מאות אפגאנים בין השנים 2014-2001, אך בגרמניה אסור לדבר על כך, אלא רק על מספר החיילים הגרמנים שנהרגו באפגניסטן. גם צרפת שלחה סיוע לנפאל, וזאת למרות שחיילים צרפתים הרגו אלפי בני-אדם במשימות צבאיות במאלי ובאזורים נוספים באפריקה במהלך השנים האחרונות, והם אף מואשמים באונס שטתי של ילדים וילדות ברפובליקה של מרכז אפריקה. אולם, בכל זאת קיים הבדל גדול בין ישראל לשאר המדינות ששלחו סיוע לנפאל: אפגניסטן אינה מאיימת על ארה"ב; אפגניסטן גם איננה מאיימת על גרמניה; ומאלי איננה מאיימת בחיסול והשמדה של המדינה הצרפתית. לעומת זאת, ארגון החמאס בעזה בהחלט מהווה איום ישיר על ישראל למרות ההכחשות וההתעלמות המכוונת של עיתון "הארץ" המטורלל.

למרות האידיאולוגיה המרושעת של עיתון "הארץ", מדינת-ישראל התברכה בהישגים יוצאי-דופן בתחומים רבים ומגוונים היכולים להאיר פינות אפלות רבות ברחבי-העולם. בכל רגע נתון, נמצאים בישראל אלפי זרים מעשרות מדינות המקבלים הכשרה מקצועית במגוון רחב של תחומים. גם נפאל שלחה במהלך השנים האחרונות אלפים מאזרחיה כדי להעשיר את הידע שלהם באמצעות המקצוענות הישראלית. מאידך, אלפי ישראלים התנדבו לסייע לנפאל בדרכים ישירות ועקיפות ב-10 השנים האחרונות ללא כל תמורה. רבים מהם אף שילמו מכיסם הפרטי כדי להגיע לנפאל על-מנת לסייע לתושבים במגוון רחב של נושאים ותחומים. ככה מדינה נורמאלית צריכה להתנהל וככה חברה אזרחית נורמאלית צריכה להתנהג - הן בעיתות של שלום ובמיוחד בעיתות של מצוקה וקטסטרופה אנושית כפי שאירע לאחרונה בנפאל.

בניגוד לדעתו של עיתון "הארץ", יש רבים שמברכים ומוקירים את הסיוע הישראלי. אנחנו יכולים לסכם את הנושא באופן הבאה בשני מישורים: על אפו ועל חמתו של עיתון "הארץ", אנחנו נמשיך לסייע ככול יכולתנו למדינות נזקקות, אך במקביל לכך אנחנו נילחם בעוצמה הראויה נגד כל מי שרוצה לפגוע בנו במזיד.

תודה רבה לכול מי שסייע במישרין או בעקיפין לאזרחי נפאל מאז רעידת-האדמה האחרונה.
==

מאת: ד"ר יוחאי בסלע, "עיתון הארץ לא אוהב את הסיוע הישראלי לנפאל", מגזין המזרח התיכון, 1 במאי 2015.


No comments: