Friday, March 21, 2014

לאן נעלם הנס הכלכלי של טורקיה

באמצע חודש מרס 2014, נפל דבר בטורקיה: איגוד הרופאים של טורקיה פרסם דיאגנוזה רפואית מעניינת מאוד על ראש-ממשלת טורקיה, ארדואן, בזו הלשון: "אנחנו מודאגים מאוד ממצבו הנפשי של ארדואן. אנחנו דואגים לו, לעם ולמדינה. אנחנו חולקים את הדאגה עם העם". הדיאגנוזה הזו אינה נתפסת כדיאגנוזה רפואית בלבד, אלא יש לה משמעות פוליטית מרחיקת-לכת החורגת הרבה מעבר למדינה הטורקית עצמה.

לאורך השנים האחרונות כתבנו ממגזין זה מאמרים רבים על טורקיה תחת משטרו של ארדואן, ואף הזהרנו ממה שעלול להתחולל בטורקיה - בעיקר בכל מה שקשור ליחסיה של מדינה זו עם מדינת-ישראל.

לצערנו הרב, מרבית ההנחות שלנו התאמתו אחת לאחת. ויחד עם זאת, פקפקנו מעט ביכולתו של העם הטורקי להבחין בכל הסימנים הללו לכדי תמונה בהירה אחת בנוגע להתנהלותו של ארדואן הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית.  והינה, ארגון רופאים טורקי - שיש לו חשבון ארוך אם ארדואן - פרסם הצהרה רפואית בסגנון פוליטי מובהק כחלק מהמאבקים המתנהלים בטורקיה בכל תחום ועל כל תחום המרכיב את החיים הריבוניים של המדינה הטורקית. ההכרה האינטלקטואלית השוררת בציבור הרחב, שהדברים אינם מתנהלים בטורקיה כיאות, החלה להתגבש לכדי הבנה כללית בחודשים מאי-יוני 2013 בעת שפרצה מחאתם של עשרות-אלפי טורקים שהתכנסו בכיכר "טקסים" שבאיסטנבול כדי להפגין נגד תוכניתו של ארדואן להרוס את פארק גֶזי (הסמוך לכיכר) במטרה לבנות מסגד וקניון מרשימים. שבועות אחדים נמשכה המחאה שגרמה להריגתם של מפגינים אחדים ולפציעתם של מאות רבות בידי כוחות-הביטחון של טורקיה.

לאורך השנים האחרונות, רבות נכתב על הכלכלה המרשימה של טורקיה. כך למשל עיתונאים ברחבי-העולם התרשמו מאוד מהצמיחה של טורקיה שהגיעה לרמה של יותר מ-8 אחוזים בשנים 2011-2010.  אם אני לא טועה, מעט מאוד מהם באמת ניסה לבדוק מהו מקור העושר הפתאומי שנפל על טורקיה תחת הנהגתו של ארדואן. נראה היה שהמשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008 דילג מעל טורקיה והניח לה להתנהל באורח מושכל לשמחתם של תושביה ומנהיגיה האסלאמיסטים.

בחודש דצמבר 2013 התפרסמה שורה ארוכה של מעשי שחיתות בצמרת הטורקית שהגיעה אפילו עד לבנו של ארדואן. ב-17 בדצמבר 2013 הלירה הטורקית החלה לצלול כלפי מטה עד לנפילה של כ-14 אחוזים מערכה. בשל כך, הבורסה הטורקית הגיבה במהירות לידיעות הללו והיא איבדה מערכה יותר מ-12 אחוזים. לאור ההתרחשויות הללו, הבנק המרכזי של טורקיה נאלץ להעלות את ריבית לרמה של עד 12 אחוזים כדי לבלום את הפיחות של המטבע המקומי ולבלום את האינפלציה שהגיעה לרמה של 7 אחוזים לפחות.

ובכן, נשאלת השאלה, "מה היה מקור העושר" של טורקיה תחת משטרו של ארדואן עד למפולת של 2013? גם בנושא זה, מעטים שמו לב ל"חגיגית האשראי" של ארדואן שלווה כספים מכל-הבא-ליד. הכסף לא הושקע בתחומים היכולים להניב פירות לטווח ארוך, כמו טכנולוגיה ותעשייה, אלא הושקע בשני מגזרים עיקריים: א) בנדל"ן. ב) בהלוואות לציבור הרחב שניהל אורח-חיים פזרני. העושר המדומה הזה התפוצץ לבסוף משום שגם ארדואן שכח שהלוואות חייבים להחזיר.

בואו נראה מה קרה למדיניות המכונה "אפס בעיות" של ארדואן שהתגבשה בעזרתו של שר-החוץ הטורקי אהמט דבוטולו. כך למשל בנושאי פנים: משבר כלכלי; צנזורה על התקשורת; צנזורה על האינטרנט; צנזורה על הפייסבוק; צנזורה על הטוויטר; עשרות עיתונאים בכלא; מאות קציני צבא נכלאו או פוטרו; מאות שוטרים פוטרו או נכלאו באשמות שווא; הסכסוך מתמשך בין הזרם האסלאמי לזרם הליבראלי העמיק ביתר-שאת; ושחיתות שלטונית עמוקה.

בנושאי חוץ - שעליה הושתתה התוכנית "אפס-בעיות" דבוטולו: סכסוך מתמשך עם ארמניה; סכסוכי דמים עם סוריה; כישלון בלוב בעקבות נפילת קדאפי; סכסוך עם מצרים לאחר סילוקם של "האחים המוסלמים"; מתח עם האיחוד האירופאי; סכסוך עם יוון; סכסוך עם ישראל.

מ"אפס בעיות" של ארדואן, טורקיה נותרה עם אפס ידידים. אין תימה איפה, שארדואן החל לחזר במרץ אחרי עיראק, איראן ומדינות-המפרץ העשירות - אולי מהן הוא יוכל לשאוב השקעות לפרויקטים כלכליים בטורקיה כדי לכסות את ההלוואות הקודמות שנלקחו כדי לממן את "האימפריה העות'מאנית" המתחדשת של ארדואן.

מן הראוי הוא לשים-לב להיבט נוסף הקשור לארה"ב ולנשיא אובמה: "המדיניות האסלאמית" של ברק חוסיין אובמה נשענה על טורקיה האסלאמית של ארדואן, על מצרים תחת הנהגתם של "האחים-המוסלמים" ועל ייצובה של עיראק תחת המטריה השיעית של איראן. בעיראק שוררת מלחמת-אזרחים עקובה-מדם. במצרים התבצעה הפיכה צבאית נגד מוחמד מורסי - איש תנועת "האחים המוסלמים". וטורקיה מתנהלת על-פי גחמתו של איש אחד, לא יציב במיוחד, שהחליט להפוך את מדינתו לחצר ביזנטית בנוסח הסורי של שנת 2011 - שנה שבה פרצה מלחמת-האזרחים בסוריה.
==

מאת: ד"ר יוחאי סלע, "רג'פ טאיפ ארדואן - לאן נעלם הנס הכלכלי של טורקיה", מגזין המזרח התיכון, 17 במרס 2014.


No comments: