Saturday, April 27, 2013

האתגר של הטרור האסלאמי בסין

שני אחים מוסלמים, ג'יהאדיסטים תושבי ארה"ב ממוצא קווקזי, הצליחו לשתק חלקים גדולים מהעיר בוסטון שבארה"ב, וזאת לאחר שהם הצליחו להוציא לפועל פיגוע במהלך אירוע ספורטיבי רב-משתתפים שהתקיים ב-16 באפריל 2013. בתחילה, שני האחים הפעילו שתי פצצות מאולתרות שגרמו להריגתם של 3 בני-אדם ולפציעתם של 170 נוספים. בעקבות מאמץ עילאי של כל גורמי הביטחון האמריקאים ובעזרת אזרחים רבים שסייעו לכוחות הביטחון לאתר את 2 הטרוריסטים, האירוע החמור שנמשך 4 ימים רצופים הסתיים - לא לפני שהאחים הצליחו להרוג אדם נוסף. בסיכומו של דבר, ניתן לסכם את אירוע הטרור באופן הבא: 4 בני-אדם נהרגו, טרוריסט אחד נהרג, טרוריסט שני נתפס פצוע בידי כוחות הביטחון ואזורים שלמים בעיר בוסטון היו משותקים למשך שעות אורכות כשרבים מהתושבים היו ספונים בבתיהם על-פי ההוראות המפורשות של כוחות-הביטחון. במילים אחרות, הטרור האסלאמי של צפון-הקווקז הגיע לארה"ב כפי שהטרור האסלאמי הערבי הגיע לארה"ב באירועי ספטמבר 2001.
 
האירוע הקשה אכן הסתיים מהר, ולכאורה החיים חזרו למסלולם התקין והשפוי למרות התוצאות המרות של הפיגוע המתמשך הזה. באופן תמוה, חלקים גדולים ממעצבי דעת-הקהל בארה"ב - הכוללים גם אנשי ממשל, עיתונאים ואנשי אקדמיה - עדיין מסרבים להבין את המשמעות הכוללת של מה שאירע בבוסטון בהקשר רחב הקשור לזירה הפנים-אמריקאית ולזירה הבינלאומית בנוגע לסכנותיה של האידיאולוגיה האסלאמית הג'יהאדיסטית המתנהלת בעזרתם של עשרות אלפי טרוריסטים מוסלמים ובעזרת מימון מסיבי ושיטתי של סעודיה וקטאר המוזרם לארגונים המטיפים לשנאה כלפי אורחות החיים המנוגדים לרוח אסלאם הרדיקלי. ראוי לציין שסעודיה וקטאר הן שתי בעלות-בריתה של ארה"ב החשובות ביותר באזור המפרץ-הפרסי - אזור רווי באלימות העלולה להתפרץ בכל רגע נתון בשל מחלוקת דתית או עדתית.
 
הקו הרשמי של ארה"ב - בשנים האחרונות - מתבטא בניסיון לטשטש את קיומו של המושג "טרור אסלאמי". לכאורה, מדינות מערביות רבות מנסות להעלים את קיומו של העימות האכזרי בין האסלאם למערב בעזרת לוליינות מילולית המחפה על פחד גדול מפניו. אולם, הגדרת הבעיה בכללותה מהווה גם חלק מהפתרון כלפי האסלאם הרדיקלי והרצחני המתפשט כ"חולות נודדים" ברחבי העולם גם בעזרת מחדליהן ושתיקתן של מדינות מערביות רבות.
 
שתי נקודות עיקריות ניתן להבין מהאירוע החמור שהתרחש בבוסטון: א) חשיפה לאורח חיים מערבי, על כל המשתמע מכך, איננה מעניקה חסינות אוטומטית מפני מוסלמים הנחשפים לאידיאולוגיה האסלאמית הרצחנית המטיפה לחיסול והשמדה של "כופרים". ב) די בשני טרוריסטים מוסלמים עם ידע מינימאלי בהכנת מטעני-נפץ כדי לשתק את חייהם של מיליוני בני-אדם לאורך ימים ארוכים. למרות הצלחתם של רשויות הביטחון של ארה"ב לאורך כל האירוע הרצחני בבוסטון, מעשיהם של שני האחים הטרוריסטים משמש מקור של השראה למוסלמים רבים החיים במדינות מערביות. כך למשל, גורמי מודיעין באירופה מסרו בתחילת אפריל 2013 על כ-500 מוסלמים מאירופה שהגיעו לסוריה כדי להילחם לצד גורמים אסלאמיים הפועלים נגד משטרו של בשאר אל-אסד. ככול שתתמשך מלחמת-האזרחים בסוריה, כך יגדל מספרם של המתנדבים מוסלמים אירופאים - ואלה ישמשו בסופו של דבר, לאחר שהם ישובו לארצותיהם, את הבסיס עליו תושתת הפעילות האסלאמית הרדיקלית נגד אורח החיים המערביו האירופאי. יתרה מזאת, אירופה המערבית יושבת על חבית של אבק-שריפה לאור גלי ההגירה הבלתי-נשלטים של אזרחים המגיעים ממדינות מוסלמיות. אל השטף הזה מצטרף גל נוסף של מהגרים המגיעים ממדינות מזרח-אירופאיות, כמו בולגריה ורומניה, המהווים מעמסה נוספת על רשויות החוק במדינות כמו בגרמניה, בהולנד, בבלגיה, בשוויץ ובמדינות אירופאיות נוספות. גלי הגירה אלה, מציבים אתגר הן בתחום הפלילי והן בתחום הביטחוני לכול רשויות החוק במדינות מערב אירופה. יתר על כן, קיימת נטייה של כנופיות פליליות לגלוש לעבר אידיאולוגיה דתית או לאומנית כפי שמדינת-ישראל נאלצת להתמודד עם כנופיות מוסלמיות שגלשו לעבר פעולות טרור בתקופות של מתח ובשבר בתחומי רצועת-עזה וברשות הפלסטינית. המעבר הזה בין המעשה הפלילי למעשה הטרוריסטי, שיש לו גם מניע דתי, הוא מעבר קל משום שקיימת תשתית אידיאולוגית נגד הגורמים האזרחיים נגדם ננקטת ממילא גישה אלימה בשל שוני תרבותי וכלכלי. כך למשל, אזורים שלמים בערים המרכזיות של אירופה נמצאות בשליטה של כנופיות מוסלמיות, כך שלרשויות החוק אין כלל שליטה על הנעשה באזורים אלה. מטבע הדברים, הסלחנות הפחדנית כלפי המיעוט המוסלמי המתגורר באירופה, גרר אחריו חוסר-שליטה של הגורמים המוסמכים שמטרתם למנוע מעשים פליליים ומעשים לאומניים שיש להם מניע דתי אסלאמי. הבעיה הזו רק הולכת ומחריפה משנה לשנה, עד כדי איבוד שליטה של כל גורמי האכיפה במדינות אחדות באירופה בדומה למה מה שמתרחש בשבדיה ובבלגיה.
 
מבט קצר על אירועי הטרור האסלאמיים שהיו לאורך כל החצית השנייה של חודש אפריל 2013, (מאז הפיגוע בבוסטון), מראה בעליל כי אירועים אלימים יותר עם עשרות ומאות נפגעים לא מצאו את ביטויים באמצעי התקשורת המובילים ברחבי-העולם המערבי. לכאורה, אירועים אלימים אלה הם עניין של המדינות הנוגעות בדבר. אולם, ההתעלמות הזו חושפת למעשה את בורותו של העולם-החופשי לנוכח מעשי הזוועה המתבצעים בשם האסלאם בעשרות מדינות - החל מאזור צפון-הקווקז, תאילנד, הפיליפינים, בורמה, אינדונזיה ועד לאזור המפרץ-הפרסי וצפון-אפריקה. ישנו קו אחד משותף לכול האירועים האלה הנובע מעצם קיומו של האסלאם הרדיקאלי המטיף לאלימות, לרצח ולטבח בכל עת שמתעוררת מחלוקת רעיונית כלשהי. הדוגמא לאיום האסלאמי הקיים בסין האוטוריטארית יבהיר מעט את התמונה לנוכח האתגר האסלאמי הרובץ לפתחו של העולם החופשי.
 
טרור אסלאמי ואלימות אסלאמית בסין
מחוז שינג'יאנג בסין מוגדר כאזור אוטונומי של מוסלמים אויגורים המהווים כ-45 אחוזים מכלל האוכלוסייה הכללית של המקום המונה כ-22 מיליון נפש. במהלך השנים האחרונות מתחולל מאבק לאומי-דתי עם סינים בני האן המהווים כ-41 אחוזים מכלל האוכלוסייה של המחוז. אוכלוסיית בני האן מקבלת תמיכה ועידוד מהשלטונות הרשמיים של סין במטרה להילחם בשאיפות הבדלניות של האוגורים לבסס לעצם מדינה עצמאית נפרדת. לאור השאיפות הבדלניות הללו התרחשו אירועים אלימים שגרמו להריגתם של מאות בני-אדם.
 
סקירה קלה של אירועי טרור שהתרחשו במחוז ב-4 השנים האחרונות מעלה את התמונה הבאה: ב-24 באפריל 2013 נמסר על הריגתם של 21 בני-אדם (15 עובדי ממשלה ו-8 טרוריסטים) במהלך קרבות שפרצו בין כוחות-הביטחון לבין טרוריסטים מוסלמים; בחודש מרס 2013 נהרגו 4 בני-אדם מפיצוץ של מטען חבלה שהופעל בידי טרוריסטים מוסלמים הפועלים במחוז; בחודש פברואר 2013 נהרגו 20 בני-אדם בעימותים אלימים בין כוחות-הביטחון לבין מוסלמים רדיקלים הפועלים במחוז; בחודש יולי 2011 נהרגו 20 בני-אדם בהתקפה של טרוריסטים מוסלמים על תחנת משטרה מקומית הפועלת במחוז; באוגוסט 2011 פתחו כוחות הביטחון של במבצע מיוחד ללכידתם של טרוריסטים מוסלמים הפועלים ברחבי המחוז; בדצמבר 2011 נהרגו 8 בני-אדם מפיצוץ של מטען-חבלה שהופעל בידי טרוריסטים מוסלמים הפועלים במחוז; באוגוסט 2010 נהרגו 9 בני-אדם מפיצוץ של מכונית-תופת שהופעלה בידי טרוריסטים מוסלמים הפועלים במחוז; ב-16 בספטמבר 2009 נחשף תא-טרור מוסלמי שפעל במחוז; בשנת 2009 נהרגו יותר מ-200 בני-אדם בעימותים קטלניים שפרצו בין כוחות-הביטחון לבין מוסלמים רדיקליים הפועלים במחוז; בחודש אוגוסט 2008 נהרגו 16 שוטרים ו-5 טרוריסטים מוסלמים בהתקפות טרור שנערכו במחוז.
 
לכאורה, אין קשר בין הטרור האסלאמי בארה"ב לבין הטרור האסלאמי בסין. אולם בחינה מדוקדקת יותר של המניעים לאירועים הללו מראה בעליל כי לאלימות הקטלנית הזו יש קשר ישיר לאורח-המחשבה האסלאמי הדוגל במעשים אלימים בכל עת שמתעוררת מחלוקת רעיונית כלשהי. יתרה מזאת, אם בוחנים לעומק את דבריהם של אחמד טיבי ושל חנין זועבי בנוגע לאירועים אחדים שהתרחשו במזרח-התיכון, אנו מגלים שהאלימות הזו נטועה היטב גם בקרב אזרחים שהתחנכו בסביבה ליבראלית ודמוקרטית כדוגמת מדינת-ישראל. מטבע הדברים, ניתן לסכם את הדיון הנוכחי פעם נוספת במשפט הבא: האסלאם הוא הבעיה- ולא הפתרון.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "החולות הנודדים של הטרור האסלאמי ברחבי העולם", מגזין המזרח התיכון, 26 באפריל 2013.

2 comments:

oakleyses said...

michael kors outlet online sale, michael kors outlet, air max, gucci outlet, louboutin outlet, oakley sunglasses, cheap uggs, oakley sunglasses cheap, nike free, prada outlet, ugg outlet, tiffany and co, prada handbags, michael kors outlet, longchamp handbags, uggs, polo ralph lauren outlet, burberry outlet, polo ralph lauren, ugg boots clearance, nike shoes, cheap oakley sunglasses, replica watches, michael kors outlet, burberry outlet, rolex watches, chanel handbags, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louboutin, tiffany and co, tory burch outlet, air max, louis vuitton handbags, michael kors outlet, longchamp handbags, louis vuitton outlet stores, louis vuitton outlet, louis vuitton, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, uggs outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, oakley sunglasses

oakleyses said...

ralph lauren, hollister, polo ralph lauren, nike tn, michael kors pas cher, michael kors outlet, north face, abercrombie and fitch, new balance pas cher, nike roshe run pas cher, converse pas cher, lululemon outlet online, sac longchamp pas cher, vanessa bruno, ray ban sunglasses, coach purses, sac guess, nike air max, sac burberry, michael kors uk, vans pas cher, nike roshe, mulberry, louboutin, michael kors, true religion outlet, kate spade handbags, north face, oakley pas cher, sac hermes, air max, longchamp, true religion jeans, ray ban pas cher, coach outlet store online, timberland, hollister, true religion outlet, air max pas cher, hogan outlet, coach outlet, replica handbags, air jordan, nike air force, nike blazer, true religion jeans, nike free, polo lacoste, air max, nike free pas cher