Wednesday, April 23, 2008

פיגוע תופת משולב בכרם-שלום

לאור ניסיון הפיגוע המשולב בכרם-שלום, נשאלת השאלה מה בעצם תנועת החמאס רוצה להשיג בימים אלה? אולם ראשית, הינה תיאור קצר של השתלשלות האירועים לאור המקרה האחרון: על-פי ידיעות אחדות ממקורות פלסטיניים, ארגון החמאס ניסה הבוקר (19 באפריל) לבצע פיגוע תופת משולב במסוף כרם-שלום בדרום הרצועה. מעבר כרם-שלום מהווה עורק מרכזי להעברת סחורות מישראל לרצועת עזה.

מקורות ישראלים מסרו כי ערנותם של החיילים במקום מנעה אסון גדול יותר. ככל הידוע עד כה, 13 חיילים נפצעו באירוע - רובם קל - והם פונו לבית-חולים סורוקה להמשך טיפול.

בשל חג הפסח, המסוף היה סגור היום. אולם, לא מן הנמנע
שהחמאס ניסה לבצע פיגוע ראווה דווקא ביום זה למרות שרק עובדים מעטים נכחו במקום. בחסות הערפל ששרר באזור לפני השעה 07:00 בבוקר, חוליה של החמאס פתחה בירי מרגמות ונשק קל, ודקות אחדות לאחר מכן דהרה מכונית תופת נהוגה בידי מחבל מתאבד שהתפוצצה בצד הפלסטיני של המסוף. מייד לאחר שהתפוצצה מכונית התופת, חוליה נוספת ניסה לחדור לתוך השטח הישראלי - כנראה במטרה לחטוף חיילים. בתחקיר נוסף שנעשה במקום התברר כי שתי מכוניות תופת התפוצצו במקום לאחר ששריונית שפרצה את הגדר ואפשרה להן להיכנס לתוך המתחם הישראלי. במהלך הפעולה נורו לעבר השטח הישראלי עשרות פצצות מרגמה.

בעקבות האירוע התפתחו חילופי אש כבדים, וצה"ל הורה לתושבי המקום להישאר בבתיהם עד לאחר שיסתיימו הסריקות כדי לוודא שלא חדרו לישראל מסתננים חמושים.

למרות שמתקיימות בדמשק שיחות בין נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר לבין
חאלד משעל על רגיעה כוללת ברצועת עזה, ארגוני הטרור בעזה ממשיכים לפגוע דווקא בנקודות המהוות עבורם עורק חשוב להעברת סחורות ואספקה חיונית לתושבי הרצועה.

ביום חמישי (17 באפריל), סוכל ניסיון חדירה של חוליית מחבלים למסוף כרם שלום, ויום קודם לכן נהרגו שלושה חיילי צה"ל בהיתקלות עם מחבלים ליד קיבוץ בארי. בעקבות האירועים של השבוע האחרון באזור עוטף-עזה נהרגו למעלה מ-20 מחבלים חלקם בפעולות יזומות של חיילי צה"ל ושל חיל-האוויר.

בעקבות הפיגוע בכרם-שלום, אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט, אמר כי זו הייתה התקפה שכמוה לא ראינו מאז ההתנתקות, וכי היא תוזמנה לכל רוחב הגזרה שמטרתה הייתה לבצע פיגוע הרג המוני ובצידו חטיפה של חיילים והעברתם לתוככי עזה.

דוברי החמאס נטלו אחריות לפיגוע ולדבריהם צפויות התקפות נוספות במהלך השעות והימים הקרובים. דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס, אמר כי הפעולה נועדה לחטוף חיילים, וכי הפעולה נועדה לציין את יום מותם של אחמד יאסין ועבד אל-עזיז רנטיסי.

עד לשעות אחרי הצהרים כוחות צה"ל בסיוע כוחות אוויריים ניהלו מרדף אחרי מבצעי הפיגוע שבמהלכו נהרגו מחבלים נוספים על אלה שנהרגו בשעות הבוקר בפיגוע המשולב במסוף כרם-שלום.

מה תנועת החמאס רוצה להשיג?
לישראל הייתה הזדמנות להתנתק לחלוטין מרצועת-מעזה לאחר הנסיגה משם ב-2005. לאחר ההפיכה הצבאית האלימה של החמאס, ממשלת ישראל יכלה לבצע החלטות אמיצות, אך כרגיל ישראל העדיפה להטיח את ראשה בקיר במסכת ארוכה של מלחמת-התשה עם ארגוני הטרור ובראשם החמאס. כשישראל החליטה על פעולה צבאית, זו הייתה פעולה הססנית ולא החלטית כמצופה ממדינה ריבונית שאזרחיה מופגזים ללא הרף מידי יום.

בחודשים האחרונים ראשי החמאס הודיעו כי הם מעוניינים להתנתק מישראל ולהתחבר למצרים. לפיכך הם פעלו בכמה מישורים במקביל כדי להגיע לתוצאה הרצויה:

1. להודיע קבל עם ועולם כי המצב בעזה על סף פיצוץ בשל המצור שהטילה ישראל.
2. לאיים כי תושבי עזה יפרצו בהמוניהם את המעברים. זהו איום המופנה בעיקר למצרים.
3. להוציא הודעות מידי יום על מחסור חמור כזה או אחר, וכי עזה נמצאת על סף קריסה.
4. להוציא לפעול התקפות טרור נגד כל המעברים מופעלים בידי ישראל עד שהם יסגרו, ובכך תיפתח הדרך לפתיחתם של מעברים חדשים עם מצרים - מעברים שיהיו בשליטת אנשי החמאס.

שוב ישראל משמשת כלי שבאמצעותו ישות ערבית אחת מפעילה לחץ על ישות ערבית אחרת. במקום לשים סוף למשחק הכפול הזה, ממשלת ישראל נגררת אחרי משחקי-הדמים האלה תוך כדי חשיפתם של אזרחי-ישראל להפגזות בלתי-פוסקות וחשיפתם של חיילי צה"ל לגחמות הטרוריסטיות של ארגוני הטרור בעזה.

ממשלת ישראל חוששת שאם כל המעברים לרצועת-עזה יסגרו, ייפגעו האינטרסים הישראליים הנוגעים לעניינים צבאיים וכלכליים הקשורים לרצועת-עזה. ובתוך כך מקננת המחשבה שאולי החמאס יקרוס בשל לחצים פנימיים, ואז תיסלל הדרך לחזרתו של אבו-מאזן וחזרתה של תנועת הפת"ח לרצועת-עזה. במקום לבחון את המציאות בראייה אסטרטגית ארוכת-טווח, ישראל עוסקת בכיבוי שרפות מקומיות תוך כדי התשתם של אזרחי-ישראל המתגוררים בישובי הספר.

העיוורון הישראלי אינו מתבטא רק בנוגע לרצועת-עזה, אלא הוא לעיתים חמור הרבה יותר כלפי הלאומנות הערבית בתוככי מדינת-ישראל. על החלטה האיוולת להכניס כתוביות בערבית לשלטי הדרכים בישראל ולמוסדות הישראלים במדינה, אנו משלמים על כך מחיר כבד מידי יום, תוך כדי התגברותם העקבית של כל היסודות הלאומניים של המיעוט מוסלמי החי בישראל - הן מבחינה פוליטית והן מבחינה דתית.

המערכות הפוליטיות והמשפטיות בישראל עדיין סבורות שחנפנות היא הדרך היחידה והיעילה להרגיע את רעבונה של המפלצת הלאומנית של ערביי-עזה או של ערביי-ישראל - ולא כך הוא.

שימו לב שבכל פעם שארגוני הטרור מבצעים פיגוע דמים נגד ישראל, מייד קמים מרבצם הארגונים ל"זכויות אדם" ומנסים להסיט את מוקד ההתעניינות לעבר איזה ירי צה"לי שנעשה בשגגה, או לעבר כמה חולים שנאסרה עליהם הכניסה לישראל.

על-מנת להבין את הדילמה הפלסטינית כפי שהוא באה לידי ביטוי בפעולותיה של תנועת החמאס, קיראו את המאמר "
הפרדוקס הפלסטיני - חאלד משעל כמשל".

התרבות הפוליטית הפלסטינית אינה שונה בהרבה מהתרבות הפוליטית המאפיינת את רוב רובו של העולם-הערבי. הבעיה נותרה כשהייתה עוד מראשית התנועה הלאומית הערבית, דהיינו כוחות צנטריפוגליים רבים מושכים את חברה הערבית לכיוונים שונים ומנוגדים ברוב המקרים. בעיה זו נוצרה בשל שתי סיבות עיקריות:
א. בעיית הזהות: דהיינו התנגשות בין הלאומיות האזורית (המדינה), לבין הזהות כאומה (ערבית), ושניהם מתנגשים עם הזהות הדתית (האסלאמית).ב. גיבוש לאומי: מעבר לרעיון הלאומי, לא הונחו יסודות חברתיים, פוליטיים וכלכליים כדי ליצור מוקדי זיקה של החברה בכללותה, ובכך לעצב את ההתנהגות הפוליטית של האוכלוסייה. במילים אחרות, כשאין זיקה כזו, אין כל מחויבות של החברה לפעול על-פי קו פוליטי מוגדר. ומכאן, ריבוי ארגוני הטרור בעולם-הערבי שחלקן הן כנופיות קרימינליות שקפצו על עגלת הלאומיות.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "פיגוע תופת משולב בכרם שלום", 22 באפריל 2008, The Mideast Forum.

Monday, April 14, 2008

ועידת דרבן השנייה והפליטים היהודים

במחצית הראשונה של 2009 עתידה להתקיים דרום-אפריקה ועידת דרבן השנייה שתעסוק, פעם נוספת, בקידום המאבק בגילויי הגזענות ברחבי-העולם. מדינת ישראל, ארה"ב ומדינות מערביות נוספות הודיעו כי הן תחרמנה את הועידה לאור מה שהתרחש בועידת דרבן הראשונה שנערכה בספטמבר 2001, שהפכה לאורגיה אנטי-ישראלית אלימה וגזענית. בתחילת אפריל 2008 התפרסמה בעיתונות האמריקאית מודעה שעליה חתמו עשרות פוליטיקאים ואנשי-רוח בולטים שקראו לממשל האמריקאי להחרים את הועידה מכיוון שהיא הפכה לבמה המעודדת אנטישמיות והסתה אלימה נגד ארה"ב וישראל. בין החותמים על המודעה היו אלי ויזל - חתן פרס נובל לספרות, ג'יימס וולסי - ראש הסי-איי-אי לשעבר, ופרופסור אלן דרשוביץ - מבכירי המשפטנים בארה"ב.

בינואר 2008 הודיעה ממשלת קנדה כי היא הסירה את תמיכתה מהוועידה הבינלאומית המתקיימת בשיתוף הנציבות לזכויות אדם של האו"ם ובהשתתפותם של מאות ארגונים לא ממשלתיים מרחבי-העולם העוסקים בתחום. ג'ייסון קני, השר הממונה על הנושא הבין-גזעי בממשלת קנדה מסר, כי "קנדה מעוניינת להילחם בגזענות ולא לתמוך בה. אנחנו מעוניינים להשתתף בכל ועידה המתנגדת לאנטישמיות ולחוסר סובלנות, אבל לא בכאלה שממש מקדמות אותן". לדבריו, ועידת דרבן הראשונה שנערכה ב-2001, הפכה לקרקס של חוסר סובלנות לאחר שמדינות ערביות ומוסלמיות ניצלו את הבמה לתקוף את ישראל בלבד.

לכל הדעות, ההסתה האלימה והגזענית שהופנתה לעבר ישראל במהלכה של ועידת דרבן הראשונה, הותירה חותם בל-ימחה בקרב המשתתפים, ולמעשה היא חיזקה את הדעה הרווחת שבכנסים בינלאומיים ישראל משמשת מטרה קלה ונוחה לגילויי אלימות, הסתה ודה-לגיטימציה. כך למשל, ארגוני ימין קיצוני ושמאל קיצוני מרחבי-העולם חברו יחדיו לארגונים ערביים במטרה לקעקע את תדמיתה של מדינת-ישראל לאור מלחמת טרור המתאבדים שהיתה אז בשיאה. עד למלחמת-העולם השנייה היהודים שימשו מטרה קלה ונוחה לדה-לגיטימציה - וכיום, השנאה הפתולוגית הזו מופנית לעבר מדינת-ישראל בעזרתם המסורה של יהודים וערבים בעלי אזרחות ישראלית (שחלקם יושבים בכנסת-ישראל או פועלים במסגרת האקדמיה הישראלית).

ימים אחדים לאחר ועידת דרבן הראשונה התבצע הפיגוע במגדלי התאומים בארה"ב בידי ארגון אל-קאעידה. הטרור האסלאמי והאיום האסלאמי תופסים כותרות ברחבי-העולם. אירופה כולה עוקבת בחרדה אחרי השינויים התרבותיים המתרחשים באירופה בשל ההגירה המוסלמית אליה. ראשי הכנסייה הנוצרית באירופה פועלים ללא הרף כדי לחזק את הזהות הנוצרית ביבשת לנוכח האיום האסלאמי. במילים אחרות, העולם השתנה לחלוטין מאז ועידת דרבן הראשונה. אך נשאלת השאלה היא, האם השינוי הזה יגרור אחריו שינוי חיובי כלפי ישראל בוועידת דרבן השנייה? והתשובה היא, שכנראה סביר להניח שלא. על כן, צריך לתקוף את הבעיה בדרך מעט שונה ממה שמציעה מדינת-ישראל הרשמית. לפיכך, העניין הזה מוביל אותנו לכתבה שהתפרסמה בעיתון ידיעות אחרונות על-מנת לקשור את הקצוות לכותרת שניתנה למאמר הנוכחי.

ב-4 באפריל התפרסמה כתבתו של סבר פלוצקר במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות שדנה, בין היתר, על "הדרך לפתרון בעיית הפליטים הפלסטינים". בכתבה שהתפרשה על-פני עמוד שלם נמסרו מספרים, אחוזים, סכומים, חישובים, הסכמות או אי-הסכמות בין הצדדים. על-פי חישובים שנעשו גם בעזרת מחקרו של פרופסור אריה ארנון, הסכום שיידרש כדי לשקם ולפצות את "הפליטים הפלסטינים" עומד על כ-90 מיליארד דולר.

למי שלא יודע, "פליט פלסטיני" נחשב למי שהתגורר בארץ-ישראל בין יוני 1946 ועד מאי 1948, גם אם הוא הגיע מאחת המדינות הערביות רק כדי לחפש פרנסה או כדי לסייע לכנופיות הערביות שהתכוננו לסכל בדרכים אלימות ואכזריות את הקמתה של המדינה היהודית. זאת ועוד, "הפליטות הפלסטינית" עוברת בירושה לנצח. זהו המקרה היחיד בעולם בו "פליט" מוריש את מעמדו לאשתו ולילדיו לדורי דורות בחסותם ובסיועם של ארגוני האו"ם שהוקמו לשם כך.

המיוחד בכתבה היה, שמילה אחת לא נאמרה בנוגע למיליון הפליטים היהודים שגורשו בחוסר-כל ממדינות-ערב בגירוש אלים, אכזרי וגזעני במשך תקופה קצרה. על-מנת להבהיר את הנקודה הזו, חשוב להבדיל בין פליט יהודי שגורש ממדינה ערבית בחוסר-כל לבין "פליט פלסטיני" שנמלט בשל המלחמה:

א. היהודים שישבו במדינות-ערב התגוררו בהן מזה דורי דורות. הם לא פלשו בכוח-הזרוע והם לא נלחמו נגד המוסדות הרשמיים של המדינה הערבית, או ניסו להחליף את הזהות הלאומית של המדינה הערבית בזהות יהודית.

ב. היהודים לא הכריזו מלחמה על הריבונות הערבית, והם גם לא הזמינו את הצבא הישראלי כדי לסייע להם במאבק הלאומי היהודי במדינות הערביות.

ג. היהודים סייעו ופיתחו את מקום מושבם על-פי חוקי המקום, ולעיתים הם היוו את השדרה הכלכלית והתרבותית העיקרית של המדינה בה הם התגוררו. על-מנת להבין את גודל הטרגדיה שעברה על יהודי ארצות-ערב, מומלץ לקרוא את ספרו של איתמר לוין: "שקיעה במזרח - חיסול הקהילות היהודיות במדינות ערב ושוד רכושן", שיצא לאור בהוצאת משרד הביטחון ב-2001.

ד. הרכוש שהותירו היהודים במדינות-ערב עולה בהרבה על הרכוש שהותירו כאן ערביי ארץ-ישראל שנסו ממנה בעקבות המלחמה שפרצה ביוזמתם. רבים מאלה המוגדרים "פליטים פלסטינים" הגיעו לכאן בעקבות הפיתוח הכלכלי המואץ של שנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת, לכן מודגש פרק הזמן הקצר, בין יוני 1946 למאי 1948, כדי להגדיר מיהו "פליט פלסטיני". מסתבר, שהפליט האמיתי הוא יהודי - ולא ערבי (למרות מה שמודגש בתעמולה הערבית הנתמכת על-ידי כמה ישראלים התורמים גם הם לשתיקה המתמשכת הזו).

ה. לא ישראל יצרה את בעיית "הפליטים הפלסטינים", שכן התוקפן נושא באחריות מלאה ובלעדית למעשיו ולמחדליו. לא כך הוא המקרה בעניינם של הפליטים היהודים שגורשו או שנאלצו לעזוב את מקום מושבם בחוסר-כל בעידודן התוקפני של הממשלות הערביות.

בניגוד לדעה הרווחת, בעיית הפליטים היהודים אינה חרב פיפיות, והיא אינה מקעקעת איזשהו יסוד מיסודות קיומה של מדינת-ישראל הריבונית. "דרישת השיבה" הפלסטינית היא "דרישת נישול", בעוד שבעיית הפליטים היהודים היא בעיה מוסרית מובהקת הראויה לתשומת-לב גדולה הרבה יותר - הן מדינית, הן משפטית והן כספית. בשנותיה הראשונות של המדינה, האפילה טרגדיית השואה בעוצמתה על שאר הטרגדיות שהתרחשו לבני עמנו בעת ההיא - ובצדק. אולם כעת, הגיע הזמן לטפל בבעיה זו עם מלא הרצינות והאחריות הנדרשות לכך. אלא, שמדינת-ישראל הרשמית מפספסת הזדמנויות רבות כדי להציג בפני העולם את הבעיה הכאובה הזו כפי שאירע לאחרונה בועידת אנאפוליס. שימו לב לנאומו של ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט, בועידת אנאפוליס כשהוא פונה במילים נרגשות למחמוד עבאס, ראש הרשות הפלסטינית:

"באתי לכאן היום לא כדי לעשות חשבון היסטורי בינינו לביניכם, מה גרם לעימות ולשנאה, מה מנע במשך שנים רבות פיתרון של פשרה ושלום. אני רוצה לומר מעומק הלב כי אני יודע ומכיר בכך שלצד הסבל הבלתי פוסק שרבים בישראל התנסו בו - בגלל ההיסטוריה, בגלל המלחמות הטרור והשנאה כלפיהם, סבל שמלווה את חיינו בארץ שלנו מאז ומעולם - גם בני עמך סבלו שנים רבות ויש שעדיין ממשיכים לסבול. פלסטינים רבים חיים עשרות שנים במחנות, מנותקים מההוויה שהם צמחו בה ומתבוססים בעוני, הזנחה, בדידות, מרירות ורגשי עלבון עמוקים שלא נותנים להם מנוח. אני יודע שהכאב והעלבון האלה הם מהיסודות העמוקים ביותר שמהם צמחו אתוסים של שנאה כלפינו. איננו אדישים לסבל הזה, איננו מנוכרים לטרגדיות שאתם חוויתם. אני מאמין כי במהלך המו"מ בינינו נמצא את הדרך הנכונה כחלק ממאמץ בינלאומי שאנחנו ניטול בו חלק לסייע לפלסטינים אלה למצוא מסגרת נכונה לעתידם במדינה הפלסטינית שתקום, בשטחים שעליהם יוסכם בינינו".

מילה אחת לא נאמרה על הטרגדיה, הגירוש והגזל שחוו יהודי ארצות-ערב. מילה אחת לא נאמרה כדי להציג את "בעיית הפליטים הפלסטינים" באופן פרופורציונאלי לבעיית הפליטים היהודים שגורשו ממדינות-ערב. מאומה, כאילו בעיה זו אינה קיימת כלל בתודעה הישראלית. ממשלת ישראל מתעלמת, אך הקונגרס האמריקאי העניק תמיכה מוראלית חשובה לבעיה זו בחודש מרס 2008.

החלטה 185 של הקונגרס האמריקאי מעניקה בפעם הראשונה הכרה מלאה בפליטים היהודים שגורשו ממדינות ערב. חוק זה מחייב את כל הגורמים האמריקאים הרשמיים העוסקים בסכסוך הערבי-ישראלי, לכלול גם התייחסות לפליטים היהודים באופן שווה לפליטים הפלסטינים. עם החלטה חשובה שכזו, על ממשלת ישראל לפעול באופן אינטנסיבי כדי להעלות את הנושא בפורומים בינלאומיים כדוגמת ועידת דרבן.

במסגרת הדיונים בועידת דרבן המשתתפים יעסקו ב"גירוש", ב"טיהור אתני", ב"אפרטהייד", ב"גזענות" ובעוד נושאים חשובים יותר וחשובים פחות האהובים על התעמולה הערבית. גם אם ישראל לא תהיה במוקד הדיונים, זו תהיה הזדמנות פז להציג את כל הנושאים האלה בהקשר ישיר לגירוש יהודי ארצות-ערב במספרים, בתמונות, בסרטים, בספרים, בתערוכות, בפלקטים ובעדויות אישיות. הכל קיים, רק צריכה החלטה ממשלתית אמיצה כדי לעבור ממצב של התגוננות רופסת למצב של פעלתנות עיקשת תוך כדי גיוסם של הארגונים היהודים בעולם שיתגייסו ברצון למען מטרה זו.

במקום להחרים - צריך לחשוב מחוץ לקופסא. לא ברפיסות - אלא בפעלתנות יזומה.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "ועידת דרבן השנייה והפליטים היהודים", 11 באפריל 2008, The Mideast Forum.

Tuesday, April 01, 2008

הפסגה הערבית בדמשק

במשך שנה שלמה סוריה התכוננה לקראת אירוח הפסגה הערבית שהתקיימה ב-29-28 במרס 2008 בדמשק. לפני שנה, בפסגה הערבית שנערכה בסעודיה, הוחלט ברוב פר והדר שסוריה תארח את הפסגה הערבית ה-20. לשם כך נבנה במיוחד מתחם-אירוח מרשים בגודלו ויופיו; דמשק התמרקה לקראת האירוע; כל פרט תוכנן בקפידה, ואפילו האולפן של הטלוויזיה הממלכתית של סוריה עבר מתיחת פנים.

כרגיל במקרים כאלה, עוצב לוגו מיוחד לקראת הפסגה שהוצג באולם הועידה ובאולפן הטלוויזיה; כל הנציגים הבכירים ענדו על דש בגדם את הסמל המיוחד שעוצב לשם כך - גם הנשיא הסורי בשאר אל-אסד ענד את הסמל; חוברו שירים פטריוטיים במיוחד לקראת האירוע וכל אחד מהמשתתפים שינן את הטקסטים הידועים כאילו מאומה לא השתנה בעולם-הערבי מאז שנות ה-50 של המאה קודמת.

במהלך היומיים האלה הטלוויזיה הסורית עסקה רק בפסגה הערבית. ביום שישי (28 במרס), הטלוויזיה הסורית העבירה בשידור ישיר את הגעתם של ראשי המדינות הערביות (אלה שהחליטו להגיע).
אסד המתין לכל אחד מהם לרגלי המטוס, ולאחר מכן הוא ליווה אותם לאולם VIP בשדה-התעופה שם חיכו להם צלמי עיתונות לרוב. לאחר דקות אחדות, שבמהלכן התנהלה שיחת-נימוסין, אסד ליווה את האורח למכונית מהודרת שהסיעה את האורח ומלוויו לבית-מלון או למעון האירוח הרשמי. שדה התעופה של דמשק נסגר לטיסות מסחריות לאורך כל ימי הפסגה.

כל אחד מהאורחים זכה, פחות או יותר, לטקס זהה על-פי הכללים המקובלים. גם קדאפי, המנהיג הלובי, הגיע - מלווה בשומרת-ראש, כרגיל, שהלכה לצידו או מאחוריו כצל. גם הפעם, קדאפי חרג מעט מכללי הנימוס המקובל כשפער את שיער ראשה של אחת מהנוכחות שחיכתה לו לרגלי המטוס לקול צחוקם של הנוכחים. כל אורח שהגיע,
הטלוויזיה הסורית הציגה ביוגרפיה קצרה של המנהיג האורח, וכן נמסרו לצופים נתונים אחדים על מדינתו, על גודלה, על אוכלוסייתה ועל כלכלתה. על רקע הקריינות הוקרן סרטון קצר על המדינה, נופיה ואתריה.

אסד נראה בוטח בהלכותיו ובמעשיו, וניכר עליו שהוא התאמץ להציג חזות של מנהיג ערבי רציני ובעל-מידות, כיאה למי שמייצג בעיני עצמו את המבצר הערבי אחרון של
הלאומיות הערבית. ביטוי לכך ניתן, במלל ובשירים פטריוטיים, לאורך כל השידורים - פעם אחר פעם.

למי שלא יודע עדיין, העבריין הנמלט
עזמי בשארה היה הפרשן העיקרי של רשת אל-ג'זירה לאורך הפסגה. מנגד, מנהל הטלוויזיה הסורית, נידאל קבלן (Kabalan), שידר את האירועים המרכזיים של הפסגה הערבית, והוא לא פספס את ההזדמנות להלל ולפאר את מנהיגותו של אסד ש"עמד מול הפרובוקציות האמריקאיות" שנועדו להכשיל את הפסגה הערבית בדמשק. קבלן ידוע באהדתו לניאו-נאצי דיוויד דיוק האמריקאי שנבחר בזמנו לייצג את מדינת לואיזיאנה בבית-הנבחרים האמריקאי ב-1989.

עשרות אורחים מרחבי-העולם הערבי התארחו באולפן ודברו בשבחה של סוריה ועל חשיבותה לעולם-הערבי. רבים מהאורחים ציינו באולפן, בנימוס רב, ש"סוריה היא בירת ההתנגדות הערבית", או "סוריה היא הבירה התרבותית של העולם-הערבי", וכן אף אחד לא שכח להגיד ש"סוריה מייצגת את ההיסטוריה הערבית" במלוא הדרה והיא "לב האומה הערבית". מידי שעה עגולה, או קצת פחות, הטלוויזיה הסורית שידרה את השיר הפטריוטי שחובר לכבוד הפסגה הערבית בשם "אני ערבי". מקהלת זמרים גברים שרה בקול צלול ועמוק "אנה ערבי, יא ווטני, יא ערבי" - שורה שחזרה על עצמה פעמים רבות לאורך השיר שלווה בתמונות של ערביי-המדבר דוהרים על סוסים, וכן צילומים של הקוראן, כיפת-הסלע ותמונות של לבנון, השטחים, רמת-הגולן ו
עיראק. באמצעות השיר הפטריוטי, סוריה הציגה את הבעיות המרכזיות של העולם-הערבי שבאמצעותן ניתן ללכד את הערבים כולם תחת הנהגתה הלאומית.

אין זה מקרה שסוריה שמה את הדגש העיקרי על העניין הישראלי. לאורך כל השנה האחרונה, סוריה עשתה כל יכולתה למנוע את בחירתו של
נשיא חדש למדינה הלבנונית למרות שלעיתים היה נדמה שכל הצדדים רוצים להגיע לפשרה בעניין. העניין הלבנוני הוא שעורר את רוגזם של מנהיגי ערב - אלא שהחליטו לא להשתתף בהצגה הפרטית של אסד בדמשק. חיזבאללה הוא זרוע איראנית-סורית במוצב הקדמי שלהן מול ישראל ומול השפעתן הגוברת של מדינות המערב ומדינות-ערב המתונות בלבנון.

סוריה החליטה לקשור את גורלה
לאיראן באופן הדוק ועקבי - זהו עניין אסטרטגי ולא רק עניין טקטי. אסד הבהיר היטב את הנושא הזה פעמים רבות במעשים ובדיבורים, למרות שבישראל ישנם כאלה החושבים שניתן "לאלצו" לזנוח את קשריו עם איראן תמורת רמת-הגולן. אם ישראל תלך להרפתקה מדינית עם סוריה על בסיס נסיגה מלאה מרמת-הגולן, זו טעות שתעלה לנו ביוקר רב.

סוריה תעשה ככול יכולתה כדי לטרפד את ההסכמים המתגבשים בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, וכן היא תזין לתועלתה את העימות בין
תנועת החמאס בעזה לבין תנועת הפת"ח של מחמוד עבאס, ראש הרשות הפלסטינית.

הפסגה הערבית נתנה לאסד הזדמנות נוספת להציג את סוריה כמבצרה של הלאומיות הערבית "הנכונה". על בסיס אידיאולוגיה זו, סוריה תמשיך לייצג, למשך השנים הבאות, את
הלאומיות הנאצריסטית של שנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת - בלי פשרות מרחיקות-לכת ותוך כדי מאבקי-דמים גלויים וסמויים כאחד. בעניין הזה, הטלוויזיה הסורית אינה משקרת.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "הפסגה הערבית בדמשק",31 במרס 2008, The Mideast Forum.