Saturday, December 29, 2007

בנזיר בוטו נרצחה בפיגוע התאבדות

זו היתה רק שאלה של זמן עד שהקיצונים המוסלמים בפקיסטן יצליחו לחסל את בנזיר בוטו, מנהיגת האופוזיציה, ששבה למולדתה רק באוקטובר האחרון לאחר היעדרות של כשמונה שנים. ביום חמישי, ב-27 בדצמבר 2007, נרצחה בנזיר בוטו בידי מחבל מתאבד דקות ספורות לאחר שהסתיימה עצרת תמיכה שערכו תומכיה בעיר רוולפינדי. תחילה, המחבל ירה שתי יריות לעברה שפגעו בה באורח-אנוש, ולאחר מכן המחבל פוצץ את עצמו. ניתן להעריך כבר כעת, כי הרצח שם קץ לפקיסטן הדמוקרטית ולשאיפתם של חלקים רבים בציבור להנהיג רפורמות ליברליות במדינה. הסכנה היא שהרצח יצית גל טרור שישטוף את המדינה, העלול לדרבן את הממשלה הפקיסטנית להנהיג משטר צבאי נוקשה יותר.

בוטו נולדה ב-21 ביוני 1953. היא רכשה את השכלתה באוניברסיטת אוקספורד ובאוניברסיטת הרווארד. אביה, זולפיקאר עלי בוטו, נולד ב-5 בינואר 1928. עלי בוטו כיהן כנשיא פקיסטן בין השנים 1973-1971, ולאחר מכן כיהן כראש ממשלת פקיסטן מ-1973 ועד ל-1977.

עלי בוטו הודח בהפיכה צבאית ב-5 ביולי 1977, נשפט, והוצא להורג ב-4 באפריל 1979 בידי החונטה הצבאית שהונהגה בידי הגנרל מוחמד זאי אל-חאק (אולחק). מעט לפני שזולפיקאר עלי בוטו הוצא להורג, הוא אמר: "אני אנהל את המדינה אפילו מהקבר". זאי אל-חאק נהרג בתאונת מטוס מסתורית ב-17 באוגוסט 1988. גם שני אחיה של בנזיר בוטו נהרגו - אחד מהם בנסיבות מסתוריות.

בנזיר בוטו, כיהנה לראשונה כראש ממשלת פקיסטן ב-1988, אך לאחר כ-20 חודשים היא הודחה מתפקידה. ב-1993 היא נבחרה פעם נוספת לכהן כראש ממשלת פקיסטן, אך שוב היא הודחה מתפקידה ב-1996. בוטו היתה האישה הראשונה שנבחרה לכהן כראש ממשלה במדינה מוסלמית.

מ-1999 היא נאלצה לחיות בגלות, הרחק מארצה, במדינות המפרץ, ורק ב-18 באוקטובר 2007, היא חזרה לפקיסטן לאחר שקיבלה חנינה מהנשיא הנוכחי, הגנרל פרבז מושארף, שתפס את השלטון בהפיכה צבאית ב-1999.

ביום בו בנזיר בוטו הגיעה לפקיסטן, נעשה ניסיון להתנקש בחייה שהביא לרציחתם של כ-140 בני-אדם. ביום למחרת, בוטו עלתה לקברו של אביה, זולפיקאר עלי בוטו, כדי לחלוק לו כבוד לאחר ההיעדרות הממושכת. על קברו של אביה קראה בוטו: "אעשה את כל שביכולתי להציל את פקיסטן על ידי הצלת הדמוקרטיה".
ב-8 בינואר 2008, היו אמורות להתקיים בחירות כלכליות בפקיסטן. רבים ראו בה מועמדת לניצחון, אך משקיפים בפקיסטן טענו כי היא הגיעה לסכם אם הגנרל מושראף על שלטון משותף ביניהם לאחר הבחירות שהיו אמורות להתקיים בינואר 2008.

מי רצה לחסל את בוטו? הרבה גורמים פוליטיים ודתיים שראו בה סמל לפקיסטן החדשה - פקיסטן שהיא מעט יותר אנושית וליברלית. ומאידך, גורמי מודיעין מערביים מכירים גם את "התעלולים" של שירותי המודיעין של פקסיטן לאורך כל השנים האחרונות.

מדינות רבות בעולם גינו את ההתנקשות במי שנחשבה לגברת הראשונה של פקיסטן. הנשיא שמעון פרס: "היא היתה אישה אמיצה אשר לא ידעה פחד ושירתה את עמה באומץ וביכולת נדירה". הנשיא ג'ורג' בוש: "יש להביא את המרצחים הקיצוניים לדין". ממשלת הודו פרסמה הצהרה בנוסח הזה: "תת היבשת איבדה מנהיגה יוצאת מן הכלל". ממשלת פקיסטן הכריזה על שלושה ימי אבל. בנזיר בוטו נקברה לצד אביה ב-29 בדצמבר 2007.

אוכלוסיית פקיסטן מונה כ-170 מיליון נפש והתל"ג לנפש עומד על כ-2,500 דולר לשנה. פקיסטן היא המדינה המוסלמית הראשונה שיש ברשותה נשק גרעיני מוכח (כ-50 ראשי נפץ גרעיניים). זהו נתון המדיר שינה מעיני רבים בעולם-הרחב לאור התחזוקתם של גורמים איסלמיים קיצונים בפקיסטן ובקרב שכנותיה. עם חיסולה של בוטו, המערב איבד את אחת מבעלות-הברית החשובות ביותר בתת-היבשת ההודית. קרוב לוודאי שבימים הקרובים יתפרסמו ידיעות רבות על קשריה החמים של בנזיר בוטו עם ישראלים ויהודים ברחבי-העולם.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "בנזיר בוטו נרצחה בפיגוע התאבדות", 29 בדצמבר 2007, The Mideast Forum.

No comments: