Wednesday, November 14, 2007

צרפת והמשבר הנשיאותי בלבנון

שר-החוץ הצרפתי, ברנאר קושנר, ערך ביקור נוסף בלבנון - החמישי במספר בששת החודשים האחרונים. קושנר ניסה לדרבן את המדינאים הלבנוניים להכריע בשאלת בחירתו של נשיא לבנון הבא. הנשיא היוצא, אמיל לאחוד, אמור לסיים את כהונתו ב-24 בנובמבר, אולם עד עתה, הפלגים בלבנון לא הגיעו לידי הסכמה בנוגע לזהותו של המועמד הנבחר.

קושנר, יחד עם מדינאים מערביים אחרים, ערך שיחות רבות במטרה לחזק את כל האגפים הפוליטיים בלבנון כדי שיאזרו אומץ להגיע להכרעה עד ל-23 בנובמבר גם ללא הסכמתה ומעורבותה השלילית של סוריה בנעשה בלבנון. לשאלת כתבים, לאחר סדרת התייעצויות שנערכו לאורך כל יום-אתמול, אמר קושנר כי ברגע זה הוא חש אופטימיות זהירה לגבי הסיכויים להגיע למועמד מוסכם כבר במהלך ביקורו האחרון. גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, יערוך מחר, (יום חמישי, 15 בנובמבר), מסע של שכנועים בלבנון בקרב מרבית הפלגים היריבים במטרה למנוע מצב של תוהו-ובוהו פוליטי העלול לגלוש לשפיכות דמים בין הפלגים השיעים, הסונים והנוצריים. ביום שני האחרון, הנשיא בוש טלפן לראש ממשלת לבנון, פואד סניורה, והצהיר באוזניו על תמיכתה של ארה"ב בדרישתו לערוך את הבחירות לנשיאות לבנון ללא התערבותה של סוריה - המנסה לטרפד בכל דרך את בחירתו של מועמד שאינו מוסכם עליה.

אמיל לאחוד, הנשיא היוצא, איים כי אם לא יוחלט על מועמד מוסכם על כל הצדדים (הכוללת גם את ברכתה המפורשת של סוריה), הוא יטיל על הרמטכ"ל הלבנוני, מישל סולימאן, ליטול את מושכות הנשיאות וראשות הממשלה, ובכך בעצם תקום ממשלה צבאית בלבנון - דבר העלול לגרום למתיחות עדתית בלתי-נסבלת העלולה להתפוצץ לכדי חידוש מלחמת האזרחים.

בעיני סוריה, המאבק הנשיאותי בלבנון, שבו היא נוטלת חלק פעיל ואלים (רצח
פייר ג'ומייל, ורצח אנטואן ע'אנם), נהפך למבחן מדיני עיקרי כלפי ארה"ב, כלפי המערב, כלפי ישראל וכלפי המדינות הערביות באזור. על-פי אינדיקציות אחדות, המשטר העלווי של משפחת אסד מסיק כי אם סוריה תעמוד במבחן חשוב זה, הדבר יאותת איתות ברור כלפי הזירה הבינלאומית בשאלת חשיבותה ומעמדה של סוריה במזרח-התיכון והשפעתה הישירה על התהליכים המדיניים המתרחשים באזור בימים אלה. סוריה מנסה למצב את עצמה ככוח אזורי שחייבים להתחשב בדעתו, והיא אף חותרת לקבל הכרה בינלאומית בנוגע למעורבותה הישירה בלבנון הנובעת, לדעתה, מאינטרסים אזוריים שיש להם רקע היסטורי עמוק ורחב.
=
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "צרפת והמשבר הנשיאותי בלבנון", 14 בנובמבר 2007, The Mideast forum.

3 comments:

Anonymous said...

Please let mе knоw іf уou're looking for a writer for your blog. You have some really good posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd геally like to
write some mateгіal for your blοg in еxchange for a lіnk back to mine.
Please blast me an е-mail if interestеd. Kudos!


Feel freе to suгf to my blog :: edrugpricer.com

Anonymous said...

Grеat article.

My web blog ... www.lovbe.Com

Anonymous said...

Ι figuгed thіs software was a
verу importаnt thing еver.


Ϲheck out mу pаge ... www.iiitmk.ac.in