Saturday, September 15, 2007

תוכנית הגרעין הסורית

לפני כ-10 שנים, ב-1997, פרופ' ברי רובין פרסם מאמר מקיף על הזרמת ידע וטכנולוגיה צבאית בלתי-קונבנציונאלית מצפון-קוריאה למדינות אחדות במזרח-התיכון. באותה עת נטלתי חלק באיסוף המידע לקראת כתיבת המאמר שהתפרסם בכתב-העת MERIA. המאמר סוקר בהרחבה את הקשר בין צפון-קוריאה לבין המדינות הרדיקליות במזרח-התיכון (כולל מצרים), והוא מהווה בסיס מצוין להבנת ההתפתחויות האחרונות הקשורות לסוריה ואיראן. מזה שנים אחדות פועל בסוריה כור "מניאטורי" בהספק של 30 קילו-וואט שנרכש בעזרת סין. הכור נמצא בדיר אל חג'ר דרומית לעיר דמשק, והוא מייצר איזוטופים בודדים בלבד. לשם המחשה - הכור המחקרי הישראלי, בנחל שורק, פועל בהספק של חמישה מגה-וואט. למרות מאמציה של האופוזיציה הסורית להסב את תשומת-הלב הבינלאומית לפעילותו של הכור בדיר אל-חג'ר, זו אינה הבעיה המרכזית, אלא מה שנעשה במחוז דיר אל-זור, המהווה מרכז תעשייתי חשאי של סוריה בשיתוף פעולה הדוק של איראן וצפון-קוריאה. כך למשל, שר התעשייה הסורי מסר לאחרונה כי איראן תשקיע בסוריה כ-10 מיליארד דולר בחמש השנים הבאות. (ויחד עם זאת, אסור להתעלם ממאמציה הכנים של סוריה להפוך למדינה תעשייתית ותיירותית, שכן בתוך עשור או קצת יותר יאזל לחלוטין הנפט באדמתה).

בשנים האחרונות, מחוז דיר אל-זור נמצא תחת עינם הפקוחה של מרבית שירותי המודיעין המערביים העוקבים אחרי הפיכתה של סוריה למחסן נשק צפון-קוריאני. סוריה פועלת בהתמדה להכשיר מדענים בעלי ידע בתחומי הגרעין בעזרת גרמניה, בלגיה, איראן, צפון-קוריאה, רוסיה, סין, פקיסטאן וארה"ב. מדענים מעיראק, מאיראן, מפקיסטאן ומצפון-קוריאה מהווים את השלד העיקרי להשגת מידע וטכנולוגיה גרעינית ברמה כזו או אחרת. בראש
הועדה לאנרגיה גרעינית בסוריה, (AECS), עומד ד"ר איברהים עות'מן (בתמונה משמאל) ולצדו פועלים ד"ר מוסטפא חמולילה וד"ר פארס אספרי. אך, סביר להניח כי שלושת האישים האלה אינם מעורים לחלוטין במאמציה של סוריה להשיג ידע וטכנולוגיה גרעינית. אפשר שהם מהווים רק גורם המייצג את סוריה מול פעילותה של "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית" (IAEA).

הפעילות האמיתית להשגת טכנולוגיה גרעינית מתרחשת בעזרתה של הרשת הבינלאומית שהקים אבי תוכנית הגרעין הפקיסטאנית, ד"ר עבדול קאדר ח'אן. על-פי מידע רב שנאסף בידי ה-IAEA, ד"ר ח'אן מכר סודות גרעין לצפון-קוריאה, לוב, איראן וכנראה גם לסוריה. סביר להניח כי התרחש, (ומתרחש), סוג מסוים של שיתוף פעולה בין הרשת הבינלאומית של ד"ר ח'אן לבין סוריה - בעידודה ותמיכתה הכספית של איראן ובהזרמת חומרים מצפון-קוריאה.

על-פי מטווה פעילות ידוע מראש, אנו נראה את טביעות אצבעותיו של עאסף שאווקת, גיסו של בשאר אל אסד וראש המודיעין הסורי - שעליו נאמר כי הוא מוכן להטביע את המזה"ת בנהרות של דם כדי להוכיח את נאמנותו למשפחת אסד. אחת מהאינדיקציות להבנת מה שעתיד להתרחש בסוריה בשבועות הקרובים, תהיה באמצעות התנהגותה של האליטה הפוליטית והצבאית של סוריה: אם תתחיל נהירה של קרובי משפחה מחוץ לסוריה, סביר להניח כי סוריה מתכננת אירוע אלים גדול בהיקפו, או שהיא חוששת מהתפתחות צבאית לרעתה בשל הפרסומים האחרונים. כך או כך, קיימים בסוריה הרהורי חרטה על הפרסום הרב שהיא העניקה לאירוע שהתרחש בתחומה, שכן הוא הציב אותה במוקד ההתעניינות הבינלאומי שהביא לחשיפת הקשרים הדוקים בין צפון-קוריאה לסוריה ולאיראן. יתרה מזאת, שתיקתה של ישראל חשפה עוד יותר את בדידותו של המשטר העלווי הן בזירה הבינערבית והן בזירה הבינלאומית גם יחד.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "תוכנית הגרעין הסורית", 15 בספטמבר 2007, The Mideast Forum.

1 comment:

Anonymous said...

Hі there cοlleagueѕ, its fantaѕtic paгagraph сoncerning tutoringand fully explained, keep іt up all the tіme.



Have a looκ at my website - v2 cigs review