Tuesday, September 11, 2007

האופוריה הסורית

תהא התגובה הסורית אשר תהא בשל חדירת מטוסים ישראלים לתחומה, ניתן להעריך כי האופוריה הסורית מאז מלחמת לבנון השניה התפוגגה לגמרי. גם אם סוריה לא תוכל לספוג את האירוע הזה מבלי להגיב, לאור הפרסום הרב שהיא העניקה לו ביוזמתה, הפנטזיה הסורית על פתיחת עימות אלים עם ישראל - בדרגה כזו או אחרת - קיבלה מימד הרבה יותר מציאותי הנשען על עובדות חשובות שנחשפו בשל הפעולה הישראלית.

על-פי טיב הידיעות שהתפרסמו בסוריה ובעולם-הערבי על חדירת המטוסים, הסתבר כי הסורים לא ידעו את כל פרטי האירוע במאת האחוזים. אפשר, שחשיפתו של האירוע לתקשורת נועד, בין היתר, לאסוף מידע מודיעיני שיזלוג מישראל או שיודלף ממקורות זרים כדי לצייר תמונה מלאה ככל האפשר, שכן אם יתברר כי סוריה חשופה כליל לעיני חיל האוויר הישראלי, יש לכך משמעות החורגת הרבה מעבר לסוריה עצמה.

מאז מלחמת לבנון השניה, שררה בסוריה אופוריה צבאית ומדינית מול ישראל וכלפי מדינות האזור. למרות הכישלון של חיזבאללה בקיץ 2006, המלחמה חשפה את נקודות-התורפה של מדינת ישראל ותושביה במלא-החופן – כך, לדעתם של גורמים סורים בכירים. על בסיס ההנחה הזו, נבנתה קונספציה צבאית חדשה שהושקע בה כסף רב, שרובו מומן בעזרת איראן ובעזרת שכנוע רוסי תקיף. מעיניהם של גורמי ההערכה בישראל לא נעלם הביטחון-העצמי החדש של סוריה בשנה האחרונה. על בסיס הערכה זו, גובשה הדעה כי כל פעולה ישראלית נגד סוריה תגרום לפתיחת עימות אלים ביוזמתה של סוריה ובגיבוי איראני. על הערכה זו חזרו, פעמים אחדות, כמה עיתונאים ישראלים בחודשים האחרונים - דבר שנעם מאוד לאוזניים סוריות. על כן, ההכנות הצבאיות והאזרחיות לקראת עימות אלים כלשהו נגד ישראל התעצמו מאוד בחודשים האחרונים למרות דברי ההרגעה שנשמעו לאחרונה. סוריה חשה שהיא שולטת במצב על-פי תועלתה הן בלבנון והן כלפי ישראל.

אולם, כרגיל, סוריה טעתה בהערכת המצב במזרח-התיכון, בשנה האחרונה, בנושאים אחדים:

1. לבנון מחזיקה מעמד למרות הפרובוקציות של חיזבאללה, סוריה ואיראן.
2. למרות המאמצים הסוריים, בית-הדין לחקירת רצח אל-חרירי קום יקום, ובקרוב.
3. כישלון טוטאלי של המודיעין הסורי במחנה הפליטים נהר אל-בארד וחשיפת הקשר בין סוריה לבין ארגון הטרור "פתח אל-אסלאם" - שהוא יציר-כפיה של התבונה הסורית העלווית של משפחת אסד ושל איראן.
4. ישראל אינה נרתעת ממהלכים נועזים כדי לחשוף את נקודות-התורפה של אויביה.
5. סוריה אינה זוכה לתמיכה מצד מדינות ערב האחרות למרות מאמציה לזכות באהדה גדולה יותר.
6. שירותי-מודיעין מערביים פועלים לחשוף את הקשר בין צפון-קוריאה לסוריה ולאיראן.

לעיתים, די בפעולות קטנות ואיכותיות כדי להבהיר נקודה מסוימת במטרה למנוע אירוע אלים יותר בעתיד. אם המסר הזה לא נקלט היטב בסוריה, סביר להניח שבמסר הבא סוריה תשקול היטב את צעדיה, שכן מלחמה של מדינה ערבית נגד ישראל היא אופרה שונה לחלוטין – בעיקר כשמדובר על משטר ערבי משפחתי הסובל מחוסר לגיטימציה והמוקף בגורמים עוינים הפועלים להפלתו בכל רגע נתון.

אסור לחזור למצב שהיה בתקופתו של אסד האב ולתקופת נסראללה עד ל-2006: עיתונאים, חוקרים ופוליטיקאים ישראלים בעלי-עניין, העצימו את דמותם ומעשיהם עד לדרגה שהביאה לסירוס התגובה הישראלית כלפיהם. מה שהתרחש בישראל בשנה האחרונה בנוגע לסוריה, הגיע לרמה מסוכנת שהיתה חושפת את ישראל לעימותים חמורים הרבה יותר בעתיד. כשמדינה שלמה עסוקה באופן אובססיבי בטיפוח דימוי-עצמי שלילי, בל תתפלא אם הנבואה, בסופו של דבר, תגשים את עצמה. מישהו, בישראל, אולי החליט לעצור את התהליך המסוכן הזה - לא לשם השגת יוקרה, אלא כדי למנוע התפתחות מסוכנת יותר בעתיד.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "האופוריה הסורית", 11 בספטמבר 2007, The Mideast Forum.

No comments: